Jaké problémy má v zimě veřejná hromadná doprava


O tom, že počet osobních automobilů na našich silnicích neustále stoupá, není pochyb. A je to problém, který je potřeba řešit. Jako zdaleka nejvhodnější by se zdála podpora veřejné hromadné dopravy, avšak i zde najdeme určité problémy, především pak v zimním období. Měli bychom se tedy podívat, co ji v zimě brzdí a proč ji zvláště v této době tolik lidí nevyužívá.

 

Tím prvním problémem je samozřejmě námraza, a to jak na silnicích, tak i na kolejích. Nesmíme zapomínat, že autobusy jsou mnohem těžší, než osobní automobily, a podle toho se také chovají. Vyjet některé prudší kopce pokud je náledí pro ně může být v podstatě nemožné.

 

osobní auto s řetězy

 

Jistě, můžeme namítnout, že právě to je jeden z důvodů, proč se silnice solí. Ovšem problém je, že sypači často vyráží současně nebo později, než první ranní autobusy, které odváží lidi do práce. Ti se tak často nedostanou včas do zaměstnání, z čehož jim vznikají problémy. Platí to zejména o těch, kteří žijí na vesnicích, neboť silnice nižších tříd se posypávají nejpozději. A je jasné, že to nikdo nechce riskovat, o značně zvýšeném riziku nehody ani nemluvě.

 

klasický žlutý autobus

 

I vlaky mají s námrazou potíže, jakkoliv by se to nemuselo zdát. Náledí snižuje tření, a tak není divu, že brzdná dráha je nyní mnohem delší. Pokud s tím strojvedoucí nepočítá, pak může dojít až ke srážce s jiným vlakem. O tom, že námraza může poškodit elektrické vedení, což znamená, že vlak nemůže vyjet, ani nemluvě. A pokud se na ně člověk spoléhá jako na jediný možný dopravní prostředek, je jasné, že mu tyto věci budou vadit.

 

Jak ale tyto problémy vyřešit? Bohužel, při současné úrovni technologií to není ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Bude třeba vyvinout nové materiály a nové postupy, abychom tuto situaci vyřešili. Bohužel, tomu zatím nejsme nijak blízko. Nezbývá tedy, než prozatím tato rizika přijmout – nebo si pořídit vlastní automobil.